Organisatie
De Vereniging de Haarlemse Montessorischool bestuurt één algemeen bijzondere basisschool. Het bestuur van de vereniging, die door de leden (ouders) wordt benoemd, vormt het bevoegd gezag van de school. De vereniging is aangesloten bij de Verenigde Bijzondere Scholen (VBS). Het administratiekantoor Dyade verzorgt het grootste deel van de (financiële) administratie voor onze school. Het verenigingskarakter van onze school brengt met zich mee dat het bestuur het hoogste gezag vormt met een verantwoordingsverplichting naar de algemene ledenvergadering. Deze vergadering vindt twee keer per jaar plaats. Taak van het bestuur is al datgene te doen wat noodzakelijk is om de doelstelling van de vereniging te verwezenlijken: het in stand houden van de school en het bevorderen van het onderwijs volgens de beginselen en werkwijze van dr. Maria Montessori.
De dagelijkse leiding van de school is gedelegeerd aan de directie, bestaande uit een directeur en een adjunct-directeur. De onder-, midden, en bovenbouw worden elk geleid door een bouwcoördinator. Voorts bestaat het team van de HMS uit twee IB’ers, leerkrachten, vakleerkrachten en onderwijs ondersteunend personeel. De HMS heeft specialisten op het gebied van taal en rekenen, ICT, meer- en hoogbegaafdheid en vakleerkrachten muziek, dans/drama, en beeldende vorming.