Visie en filosofie
Missie
‘Leer mij het zelf te doen’
Wij helpen de kinderen van onze school in hun ontwikkeling door ze te leren het zelf te doen. Onze kinderen zijn op deze wijze actief bezig in hun leren. Dat doen ze uiteraard niet alleen. Leerkrachten, medeleerlingen, ouders en de omgeving rondom het kind spelen een belangrijke rol. ‘Leer mij het zelf te doen’, staat daarin centraal.
Visie
Het onderwijs in onze school is gebaseerd op de visie van Maria Montessori en is geïnspireerd op het visiedocument van de Nederlandse Montessori Vereniging. Onze belangrijkste uitgangspunten zijn:
· Ieder kind is een individu met een eigen aanleg, een eigen karakter en een eigen sociale achtergrond.
· Zelf doen, zelf ontdekken en zelf ervaren bevorderen de zelfstandigheid en het zelf leren dragen van verantwoordelijkheid.
· Essentieel en primair richten wij ons onderwijs zó in, dat kinderen eigenaar worden van hun ontwikkelingsproces, in al zijn facetten, vanuit intrinsieke motivatie. Een transparant leerlingvolgsysteem als middel maakt deze processen stuurbaar en zichtbaar voor de leerkrachten, het kind en de ouders.
Burgerschapsvorming en identiteitsontwikkeling dragen bij aan een samenleving waarin democratie en duurzaamheid centraal staan. Dit is de kosmische taak zoals Maria Montessori die omschrijft.
Na 8 jaar Montessorionderwijs op onze school, kunnen leerlingen zeggen:
Ik weet wat ik wil
Ik zoek oplossingen
Ik doe er toe
Ik kan kiezen
Ik doe het samen
Ik weet waar ik goed in ben
Ik laat zien wat ik kan
Ik blijf nieuwsgierig
Ik heb een fijne tijd gehad op de HMS
Ik weet wat ik wil
Kinderen geven aan wat ze willen leren en de omgeving nodigt uit. Binnen de grenzen van die voorbereide omgeving stimuleren we onze kinderen zelf te kiezen.
Vanuit natuurlijke leergierigheid zoekt het kind naar mogelijkheden om zich te ontwikkelen. We leren kinderen eigen keuzes te maken en daar voor verantwoordelijkheid te dragen.
De leerkracht is de begeleider van leerprocessen bij kinderen. De leerkracht motiveert en ondersteunt kinderen actief met als doel dat zij onderwijs krijgen dat past bij het individu.
Hierin zijn respect, vertrouwen, begrip en zorg essentieel en waarneembaar in de relatie met het kind.
Ik zoek oplossingen
Wij dagen de kinderen op de HMS uit nieuwsgierig te blijven, vragen te stellen en hun interesse te laten zien. Deze nieuwsgierigheid stimuleren we en we leren hen om zelf te zoeken naar de antwoorden. Ons onderwijs stimuleert creatief denken, het aangaan van uitdagingen en het zoeken van oplossingen.
Het kind onderzoekt nieuwe onderwerpen, verdiept zich en vindt daar mogelijkheden om kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Wij bieden daarvoor een passende, aantrekkelijk omgeving, die uitnodigt en aanmoedigt tot zelfwerkzaamheid.
Ik doe er toe
Op onze school doen we het samen. We zijn er vóór en met elkaar. We respecteren elkaar zoals we zijn en geven elkaar de ruimte om te verschillen. Iedereen is uniek en een deel van het geheel. Daarmee is iedereen onmisbaar.
Hiertoe is burgerschapsvorming belangrijk. Die gaat over identiteitsontwikkeling, het leren hoe het kind verbintenissen aangaat met anderen, hoe het kind ieder respecteert, de ontwikkeling van waarden, normen, gebruiken en gedragingen, hoe het reflecteert op zichzelf in het geheel van de samenleving. Hieruit voortvloeiend ontwikkelt zich zelfbewustzijn en -vertrouwen en identiteit.
Ik kan kiezen
Wat wil het kind leren? Hoe moet het kiezen uit het enorme aanbod? Kiezen betekent soms ook wachten als anderen nog met het materiaal bezig zijn. We begeleiden onze kinderen bij het maken van keuzen.
Vrijheid en gebondenheid houden elkaar in evenwicht. Ieder kind ervaart vrijheid om eigen activiteiten te kiezen. Het is echter altijd in gebondenheid, vanuit de ondersteuning die de leerkracht biedt. Hierin streven wij ernaar om passend onderwijs te bieden. Welke keuzemogelijkheden zijn voor welk kind stimulerend, initiatiefrijk en vormend.
Ik doe het samen
Kinderen hebben een natuurlijke motivatie om te willen leren. In onze groepen zitten drie verschillende leeftijden bij elkaar. Samen onderzoeken en leren ze.
Zowel het verschil in ontwikkelingsniveau als verschillen op het gebied van talent en belangstelling spelen een rol bij het samenwerken en de sociale en persoonlijkheidsontwikkeling.
Daarbij vinden we het belangrijk dat ze zich verantwoordelijk (leren) voelen voor hun omgeving: hun medemens, de materialen en de (natuurlijke) omgeving.
Ik weet waar ik goed in ben
Op school leren kinderen veel. Veel meer dan alleen taal, rekenen, lezen en spelling. Kinderen leren hoe de wereld er uitziet en wat er om hen heen gebeurt. Ook leren ze op welke wijze zij hier zelf een rol in spelen.
Wij bieden kinderen een leeromgeving die alle gebieden van hun ontwikkeling voedt: cognitief, creatief en sociaal.
Wij laten onze kinderen ontdekken waar ze goed in zijn en wat de kwaliteiten van anderen zijn. Ze leren elkaars kwaliteiten in te zetten, ook om anderen te helpen.
Ik laat zien wat ik kan
Kinderen mogen trots zijn op wat ze kunnen. We stimuleren de kinderen dit te tonen. Samen stellen we bepaalde doelen. De kinderen laten vervolgens zien dat ze deze doelen hebben behaald.
Zo ontwikkelen kinderen zich optimaal.
Ik blijf nieuwsgierig
Onderwijs is een uitdaging. In ons onderwijs combineren kinderen hun eigen interesses met het leren op school. Ze geven hun eigen onderwijs mede vorm en inhoud. Ze ontdekken de wereld door te onderzoeken, kritisch te zijn en te reflecteren. Zo blijven ze nieuwsgierig. Dit kan door ons brede aanbod en door op een individuele manier te werken. De leerkracht begeleidt de kinderen daarin.
Ik heb een fijne tijd gehad op de HMS
Kinderen, ouders en teamleden zijn trots op onze school. Met elkaar werken we aan goed onderwijs. Zodat iedere leerling van onze school kan zeggen: “Ik heb een fijne tijd gehad op de HMS”